De online marketing van een webshop hoeft helemaal zo ingewikkeld niet.

Succesvol een webshop promoten is vooral een kwestie van je focus verleggen. Vergeet waar je nu mee bezig bent en focus op de kern: Het brengen van het product naar de klant die het nodig heeft.

De tips voor webwinkel promotie in dit artikel kunnen wat controversieel over komen. Ook zijn ze niet de standaard riedeltjes die je op elke website tegen komt.

De beste manier om snel online te groeien is het schrappen van onnodige taken, zodat je kan focussen op wat het verschil maakt. Dit noemen we het Pareto of 80/20 principe.

Vergeet niet dat luiheid de grootste drijfveer voor succes is.

Ben je van plan een webshop te beginnen, of heb je al een winkel op het internet maar wil deze nog niet zo goed verkopen, dan ben je waarschijnlijk té druk met de verkeerde dingen.

Laat je huidige zorgen gaan. Durf je focus te verleggen.

Schap onnodige taken en leg je alleen toe op de essentie! Wellicht kunnen de tips in dit artikel helpen om de mindset van een goede webshop promotie een beetje te verleggen.

Lees echter alleen verder als je oprecht iets wil veranderen in je promotiestrategie. Om de tips op een goede manier te verwerken, vraag je zelf elke keer: Wat kan ik zélf doen om dit te implementeren? Hoe kan ik deze adviezen gebruiken om zinloze taken te schrappen? Laten we starten.

 

21 Tips Om Je Webshop Te Promoten

  1. Webshop Blog Uitbesteden: Een blog voor je webshop is cruciaal om zoekverkeer uit Google te verzamelen. Besteed blogcontent uit aan iemand die professionele SEO teksten kan schrijven en bereid is het SEO onderzoek voor je te doen (Hint: Ik ben zo iemand.).
  2. Stuur ‘Influencers’ Je Product: Iets wat ik écht niet snap is dat webwinkeliers dit niet toepassen. Stuur wat gratis producten naar mensen met veel volgers in je niche. Dit kunnen bloggers zijn, maar ook Instagram modellen, YouTube vloggers, of grote Facebook pagina’s.
  3. Gebruik Hootsuite Voor Sociale Media: Besteed een goede 2-3 dagen om de content strategie voor al je sociale media kanalen uit te werken. Plan deze daarna in middels een handige software tool als Hootsuite. Dit bespaart je belachelijk veel tijd, die je in betere dingen kunt steken.
  4. Sloop Je Sociale Media Strategie: Facebook pagina’s, Instagram feeds en Twitter kanalen zijn zéér beperkt en gericht op korte termijn. Focus op Pinterest of YouTube, laat de rest over aan de vele influencers die je hiervoor al hebt gecontacteerd.
  5. Bied Minder Producten Aan: Loopt een bepaalde productcategorie beter? Sloop alle andere categoriën uit je winkel en focus je volledig op deze productgroep. Wil je weten waarom dit werkt, lees het boek ‘The 10x Rule’ van Grant Cardone. Dit veranderd je mindset volledig.
  6. Bouw Een Lelijke Webshop: Helemaal prachtig dat je een paar weken aan je website layout sleutelt, maar als je geen bezoekers hebt gaat niemand het zien. Stop met tweaken, start met het promoten van je webshop middels de andere tips in dit artikel.
  7. Surf Mee Op Trends: Als je sneller mensen wil trekken naar je webwinkel, kan je meeliften op jaarlijkse trends. Waarom geen Fidget Spinners verkopen wanneer deze in trek zijn bij vele duizenden kinderen? Precies, pak het laaghangend fruit, dat vergemakkelijkt alles.
  8. Verkoop Op Bol.com: Je kunt ook gewoon je producten tegen een klein percentage winstverlies aanbieden op Bol.com. Daar is al extreem veel relevant zoekverkeer. Zo ontvang je direct je eerste sales én promoot je gelijk je webshop. Overweeg ook Amazon FBA.
  9. Stop Met Netwerken: Je bent misschien wel iemand die alle masterminds af gaat, reageert op alle berichten in Facebook groepen voor ondernemers, of steeds nieuwe mensen toevoegt op LinkedIn. Stop daarmee, focus je op je webshop promotie werk. Laat je verhaal aan de wereld horen!
  10. Verkoop Digitale Producten: Waarom moeilijk doen met fysieke producten als je ook software of andere digitale producten kunt verkopen? Dat scheelt een hoop gedoe met verzenden, voorraad en retourneren. Ga voor de makkelijke route en hou meer tijd over voor promotie.
  11. Verkoop Aan Bestaande Klanten: Start vanaf dag 1 een email lijst van bestaande klanten en bezoekers. De mensen die al iets bij je hebben gekocht in het verleden zijn exact je doelgroep, waarom niet nog eens iets aan ze verkopen?
  12. Geef Iets Gratis Weg: Om je e-mail lijst te groeien kan je een weggeefactie starten. Start een prijsvraag met een product uit je webshop, stuur deelnemers naar een landingspagina en plaats ze op een nieuwe email lijst. Dit is je doelgroep, verkoop aan ze en maak snel winst!
  13. Leen Ideeën Van Concurrenten: Het is echt niet nodig om opnieuw het wiel uit te vinden. Je mag best een goed idee lenen van de concurrentie, ook in andere product niches. Hiermee kan je snel je oude promotie strategie verbeteren.
  14. Verkoop Producten Van Een Ander: Dit heet ook wel affiliate marketing. Hierdoor heb je geen voorraad nodig in je webwinkel en kan je jezelf toeleggen op promotie. Andersom is ook mogelijk: Start een affiliate programma voor je eigen producten en laat anderen promoten!
  15. Verhoog Webshop Prijzen: Zo hoef je minder mensen te bereiken en dus ook minder moeite te steken in het promoten van je webshop. Een hoger winstmarge levert minder verkoopunits op, maar uiteindelijk meer winst. Lage prijzen zijn een race naar de bodem, vermijd ze.
  16. Brutaal Je Lokale Nieuws Bellen: Wees eens brutaal en vraag je lokale nieuwskrant of website of ze eens een rapportage willen maken over je nieuwe digitale onderneming. Het zal je verbazen hoeveel klanten je krijgt met deze gratis reclamevorm.
  17. Gastbloggen In Je Niche: Het bouwen van backlinks naar je website kan middels gastbloggen, een essentieel onderdeel van je SEO strategie. Ook dit kan je natuurlijk uitbesteden wanneer je écht jezelf hier niet mee bezig wil houden.
  18. Fulfillment Uitbesteden: Waarom zelf je voorraad in je garage of schuur bewaren als je die ook volledig kan uitbesteden aan een fulfillment bedrijf. Er zijn voldoende opties om dit op een winstgevende manier te doen in Nederland.
  19. Content Hergebruiken Op Platformen: De kans is heel groot dat oude content niet gezien is door heel veel mensen. Je hoeft niet creatief te blijven, als je Hootsuite aan het inplannen bent mag je gerust wat oude content recyclen. Of dezelfde content tegelijk op meer platformen gebruiken.
  20. Vraag Om Reviews: Een goede manier om snel meer verkopen te realiseren is laten zien dat je al eens iets hebt verkocht. Een product review of testimonial kan een wereld van verschil maken voor het binnenhalen van een nieuwe klant.
  21. Offline Promotie: Denk eens out-of-the-box en ga op Utrecht Centraal staan om wat flyers en samples van je producten uit te delen. Hierdoor kan je al snel de bekendheid van je merk uitbreiden. Het kost wat meer moeite, maar het is ook erg leuk om te doen.

 

Webshop Promoten (Maar Dan Lui)

Respect als je alle tips helemaal hebt doorgelezen, maar pas alsjeblieft ook écht iets toe binnen de promotie van je webwinkel. Er zijn kleine onderdelen waar ik als copywriter bij kan helpen:

  • Laat mij de beschrijving van de producten uitschrijven, terwijl jij het marketing plan uitwerkt;
  • Laat mij je email funnel samenstellen, terwijl jij een afspraak maakt met de producent in China;
  • Laat mij het blog levend houden, terwijl jij een klant helpt met een vraag;
  • Laat mij gastblogs schrijven voor SEO, terwijl jij je website mooier maakt.

De investering voor taken als deze kan vele malen worden terugverdiend in de toekomst, omdat iets als zoekmachine optimalisatie een kerngebied is van organische promotie van je webwinkel. Ben je overtuigd van de meerwaarde van taken uitbesteden, vul dan het formulier in en investeer in je bedrijf!

Onthoud dat wanneer je eenmaal bepaalde content hebt gecreeërd, deze altijd zal blijven bestaan. Of wanneer je ergens je naam hebt verspreid, deze altijd in iemands geheugen blijft hangen.

De promotie van je webshop verspreid zich als een olievlek: In het begin is het traag en zal je moeten investeren. Maar wanneer de trein eenmaal het station heeft verlaten, dan ben je binnen no-time de dominerende factor in je specifieke niche.