Een goede content marketing strategie maakt het verschil.
Hoog scoren op gerichte zoektermen kan het succes van je website bepalen. Het is daarom erg belangrijk dat je goed marktonderzoek doet, om uit te zoeken welke interesses potentiële klanten hebben. Dit zijn de keywords die je in je content strategie kunt gebruiken om je doelgroep te bereiken.
Het gaat hierbij niet om het krijgen van hoge aantallen van bezoekers naar jouw website, maar om het veroveren van de juiste soort bezoeker. En wie kan dat nu beter uitleggen dan Google zelf? Bekijk de onderstaande YouTube video maar eens:
Uiteindelijk kan je met onderzoek naar je zoekinteresses van je doelgroep een hele hoop meer dan het bepalen van een content strategie, zo kan je bijvoorbeeld ook:
- Nieuwe kennis vergaren over je doelgroep;
- Tijdig veranderingen in jouw specifieke industrie of markt opsporen;
- Verschuivingen in vraag en aanbod voorspellen.
Een goed begrip van zoekthema’s in jouw niche is hierom cruciaal.
Nog nooit eerder hebben we de mogelijkheid gehad om zo’n goed begrip van onze consumenten te hebben als dat we nu hebben. We kunnen een onderscheid maken tussen vijf verschillende typen zoekwoord groepen¹. Dit artikel zal je wat meer inzicht geven over deze unieke groepen zoektermen.
Markt-Definiërende Zoekwoorden
Dit zijn termen en zinnen die jouw mogelijke klant gebruikt wanneer ze over bedrijf praten. Vaak zijn deze zinnen erg breed, dus erg moeilijk om hoger te laten scoren dan anderen, maar ze zijn wel heel erg belangrijk.
Deze termen zijn vaak van groot belang in je on-page optimalisatie. De beste manier van SEO bewijst dat je deze termen het beste over je gehele site kan verspreiden. Market defining keywords (“Markt-definiërende zoekwoorden”) kunnen je ook helpen in het starten van je content creatie. Door deze sleutelwoorden te gebruiken in bredere vragen, kan je interessante en informatieve content creëren voor je website of blog.
Klant-Definiërende Zoekwoorden
Dit zijn zijn de termen en zinnen die jouw klanten gebruiken om zichzelf te beschrijven. De belangrijkste twee vragen om deze zoekwoorden te achterhalen zijn hoe noemen jouw klanten zichzelf en hoe noemen zij anderen in hun groep?
Dit type zoekwoord is belangrijk omdat het je helpt te ontdekken hoe groot jouw doelgroep precies is. De groep kan een stuk breder zijn dan jij aanvankelijk dacht. Door deze termen te gebruiken kan je een goed inzicht van jouw publiek krijgen en kan je je site zo inrichten dat je publiek gemakkelijk kan vinden wat ze zoekt.
SEO is veel meer dan alleen zoekwoorden, het gaat erom dat je een connectie opbouwt met de klant. Customer defining keywords (“Klant-definiërende zoekwoorden”) kunnen je hierin enorm vooruit helpen. Door je klant beter te begrijpen, kan je je content beter op hem aanpassen.
Product-Definiërende Zoekwoorden
Product defining keywords (Product-definiërende zoekwoorden) beschrijven het product dat je verkoopt. Hiermee moet je erg specifiek zijn. Als je bijvoorbeeld schoenen verkoopt, is alleen het woord “schoen” niet het beste zoekwoord. “Blauwe schoen” is al iets specifieker.
Hierbij kan je meerdere aspecten in je zoekwoorden meenemen zodat je een specifieker publiek kan vinden. Bijvoorbeeld door merknamen toe te voegen, materialen, kleuren, typen, en meer kenmerken. Denk goed na hoe de klant zou zoeken om jouw product te vinden, zonder te globaal te zijn.
Lokale Geo-Zoekwoorden
Geo targeted keywords (Lokale geo-zoekwoorden) zijn van belang wanneer je een doelgroep wilt bereiken in een bepaald gebied. Volgens Google stapte 50% van de consumenten de winkel in binnen een dag nadat ze iets zochten op Google op hun smartphone, en 34% van de consumenten die zocht op een computer of tablet. Lokale SEO is dan ook erg belangrijk om je bereik en invloed in jouw eigen omgeving te vergroten. Het brengt niet alleen meer mensen naar jouw website, maar ook meer mensen naar jouw fysieke winkel.
Afhankelijk van waar je zaak is, is het handig om te kijken welke gebieden je in je zoekwoorden representeert. Woon je in een grote stad? Maak je geo-woorden kleiner door bijvoorbeeld bepaalde wijken te noemen. Is je zaak in een kleinere plaats kan je naburige gebieden includeren.
Gerelateerde Verticale Zoekwoorden
Dit type zoekwoord behoort tot de termen die bestaan binnen het systeem van jouw doelgroep. Deze termen gaan van leveranciers tot klant industrieën, maar moeten altijd een duidelijke connectie hebben met jouw primaire publiek. Deze termen kunnen enorm helpen bij het ontdekken van nieuwe mogelijkheden en het opbouwen van een sterke gemeenschap van gelijkgestemden.
Door de gerelateerde zoekwoorden op een juiste manier te gebruiken kan je jouw bericht makkelijker verspreiden onder een grotere groep die misschien wel geïnteresseerd is in jouw product, maar nog niet van jou gehoord had. Met behulp van deze keywords kan je twee gemeenschappen bij elkaar brengen.
Aan de hand van deze vormen van zoekwoorden kan je je keyword onderzoek beginnen, waarbij het van groot belang is om met geduld een zo diep mogelijk onderzoek te doen. Hoe meer je zoekt en onderzoekt, des te meer je komt te weten. Hiermee kun je een mooie lijst van zoekwoorden organiseren die van groot belang kunnen zijn voor de optimalisatie van jouw website. Met de hulp van deze keywords heb je de mogelijkheid om een gemeenschap op te bouwen die je goed op weg kan helpen.