Je kunt mij altijd vinden bij de oude retro spellen op Marktplaats.
Klassieke Nintendo en PlayStation games voor een habbekrats online op de kop tikken: Het is een hobby waar ik te veel geld aan verspil.
Het onderhandelen vind ik altijd het leukste. Tegen welke prijs kan je de verkoper verleiden om zijn oude spullen van de hand te doen?
Een vriend van me doet precies hetzelfde, maar dan nog fanatieker.
Samen hebben we het altijd over strategieën om nog beter te worden en meer geld te verdienen op Marktplaats. Vanzelfsprekend wordt er het nodige doorverkocht, soms zijn de deals gewoon té goed om te laten liggen. Het is bij elkaar een heel handeltje aan het worden.
Natuurlijk heb ik als fulltime copywriter een voordeel op de meeste andere verkopers.
Ik ken de subtiele psychologische methoden om nóg sneller van die oude klassiekers af te komen dan anderen, zonder in te leveren op de prijs. Een beetje verkoper kent de waarde van zijn spullen.
Mijn voordeel ligt hem in de woorden en visuele aspecten die ik kies, om mijn tweedehands spullen van de hand te doen. Maar er zijn nog meer manieren, die minder opvallend zijn.
Die geheime trucjes wil ik vandaag met je delen.
Niet omdat ik daar zelf beter van wordt. Behalve misschien het feit dat ik me altijd enigzins erger aan de erbarmelijke productbeschrijvingen onder de meeste Marktplaats advertenties.
Maar ik wil je vooral laten inzien hoe makkelijk de meeste mensen te beïnvloeden zijn. Met wat kleine veranderingen heb je als verkoper al een grote voorsprong op de concurrentie. Laten we direct van start gaan. Dit zijn mijn 12 essentiële tips om succesvol te verkopen op Marktplaats.
Bekijk Eerst Concurrerende Verkopers (#1)
Natuurlijk is het verstandig om producten er allemaal individueel op te zetten, waarbij je eerst even goed moet bestuderen wat soortgelijke Marktplaats advertenties voor dezelfde producten allemaal uitspoken.
De concurrentie is altijd af te troeven, let hierbij bijvoorbeeld op:
- De prijs van soortgelijke producten;
- De conditie van soortgelijke producten;
- De kwaliteit van de titel(s);
- De kwaliteit van de beschrijving(en);
- De kwaliteit van de foto(‘s);
- De datum van plaatsing van de advertentie;
- Mogelijkheden voor ophalen of verzenden;
- De locatie van de aanbieder (indien alleen ophalen mogelijk is);
- De (sterren) reputatie van andere aanbieders;
- De leeftijd van het account van andere aanbieders;
Hieruit kan je al veel opmaken of je zelf snel kans maakt op iets te verkopen. Stel nu dat ik het spel Mario Party 4 wil verkopen, dan zoek ik eerst op “Mario Party 4” in de Marktplaats zoekbalk. We krijgen dan o.a. het volgende te zien:
Alles ziet er een beetje hetzelfde uit. Dus moeten we ons proberen te onderscheiden! Dit kan met een interessantere titel (zie tip 2 hieronder), of met een duidelijke beschrijving over de staat van het product: Is de CD krasvrij? We kunnen €20,- vragen, of mooiere foto’s maken. Zoveel mogelijkheden!
Soms is het makkelijk en heb je weinig andere aanbieders. Dit kan zowel een goed als slecht teken zijn: Misschien ben je in het bezit van een zeldzaam object, of is het gewoon obscuur en ongewild.
Soms is het moeilijk en heb je veel andere aanbieders. Ook dit kan zowel goed als slecht zijn: Misschien gaan de spullen als warme broodjes over de toonbank, in zo’n geval moet je de hele lijst factoren hierboven gebruiken. Ga nét iets onder de vraagprijs zitten of bied iets extra’s wat anderen niet hebben. Let er ook op dat je niet te ver weg zakt met je advertentie in zo’n categorie.
De Perfecte Advertentie Titel (#2)
Het lijkt een open deur, maar schijn bedriegt. Zet altijd de volledige naam van het product in de titel van je Marktplaats advertentie. Wanneer je bijvoorbeeld Mario Party 4 voor de Nintendo GameCube wil verkopen, verleid je kopers met een titel als deze:
“Leuke game voor Nintendo GameCube: Mario Party 4 (krasloos, incl. boekje)”
Of je kan het simpel houden en gewoon “Mario Party 4 (GameCube)” neerzetten. Dat is enigzins onvolledig en misschien niet heel sexy, maar wel lekker kort en feitelijk. Soms kan je ook wegkomen met een titel waar simpelweg makkelijk naar gezocht kan worden.
Wanneer je weet dat iets verkoopt, kan je lekker to-the-point zijn.
Maar ik zie het té vaak fout gaan. Iemand die bijvoorbeeld wat Nintendo games wil verkopen, maar vervolgens iets als “gamecub spellen” in de titel plaatst. Dan krijg je zoiets:
Ouch. Hiervan moet de copywriter in mij toch wel een beetje huilen…
Stel nu dat ik Mario Party 4 zoek als koper. Dit spel is óók te koop in de bovenstaande advertentie. Maar hoe zou ik deze advertentie ooit moeten vinden via de zoekbalk? Ik kan niet zoeken op “Mario Party” of op “GameCube”, beiden worden niet in de titel gebruikt.
En waarom zou ik willen bieden op specifiek deze drie gamecub spellen? Wat zijn in hemelsnaam die andere obscure spellen? Waar zijn eigenlijk die twee controllers (“controles“) waar de beschrijving melding van maakt? Wie gaat helemaal naar Oude Pekela reizen voor een half afgeraffelde advertentie?
Het lijkt me duidelijk dat deze persoon zijn spullen voorlopig niet zal kwijtraken.
Geef Iets Gratis Erbij (#3)
Het meest gezochte woord in de zoekbalk van de Marktplaats website én app is overduidelijk: Gratis. Het is een duidelijk triggerwoord die de meeste mensen direct doet klikken op je Marktplaats advertentie.
Hoe kan het ook anders, in het land van de koopjesjagers.
Je ziet het “gratis weggeven” terug als sluwe verkooptechniek op alle plekken waar je kijkt:
- Netflix: Gratis je eerste 30 dagen films & series
- Albert Heijn: 2+1 gratis in de bonusweek
- De Telegraaf: Gratis krant weggegeven op straat
- Bol.com: Gratis verzenden boven 20 euro
Er moet duidelijk een winstmodel achter zitten, anders zouden bedrijven geen waardevolle dingen weggeven. Ook ik gebruik de techniek op dit moment. Ik geef gratis informatie weg, in de hoop dat jij (of iemand die jij kent) mijn diensten afneemt.
Zo kan je ook op marktplaats te werk gaan. Heb je een accessoire bij een product, zeg dan in de beschrijving (of nog beter, in de titel) dat je die er gratis bij geeft. Mensen houden daarvan.
Roep Positieve Emoties Op (#4)
Wanneer je er niks gratis bij kunt geven, is er geen nood aan de man. Het beste wat je in zo’n geval kunt doen, is het oproepen van positieve emotie of koopdrang bij de potentiële kopers. Dit kan op verschillende plekken:
- De titel: Gebruik woorden als “mooie”, “leuke”, “zeldzame”, “unieke”, of bijvoorbeeld “gewilde”;
- De beschrijving: Hier kun je vertellen hoeveel plezier je zelf aan het product hebt beleefd, of waar je het voor kunt gebruiken;
- De foto’s: Zorg voor veel daglicht, een schone omgeving én laat het product goed zien;
- Je gebruikersnaam: Waarom “Henk” als je ook “De Vrolijke Verkoper” of “De Enthousiaste Verzamelaar” als gebruikersnaam kunt nemen;
- De privé berichten: Vriendelijkheid maakt de Marktplaats verkoper. Altijd danken voor de interesse.
De klant achter laten met een lach is de beste manier om een positieve indruk te wekken en een snelle koop af te dwingen. Maar er zijn meer trucs, wat dacht je van verwijzen naar andere advertenties?
Verwijs Naar Andere Advertenties (#5)
Een slimme manier om snel méér te verkopen, is het verwijzen naar andere producten die erbij kunnen passen. Webwinkels passen dit principe al sinds jaar en dag. Koop je een smartphone, dan wil je vast wel een mooi hoesje erbij, toch?
Ook op Marktplaats kan je verwijzen naar je andere advertenties.
Verwijzen werkt het beste, wanneer de spullen in andere advertenties binnen dezelfde productcategorie vallen. Zo heb je méér kans om gezien te worden, ook voor de ietwat obscuurdere spullen die je in de verkoop hebt gezet. Wees echter wel subtiel met verwijzen, zet het bijvoorbeeld helemaal onderin de beschrijving. Familie Noort uit Roosendaal kan deze tip ter harte nemen:
OKÉ BEDANKT VOOR DE TIP IK GA GELIJK KIJKEN!
Mooie prijs natuurlijk, die skibroek. Maar opdringerig vragen (OF ZELFS SCHREEUWEN) in de titel is niet erg effectief. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg. Wederom geldt hier: Positief en vriendelijk zijn, niet opdringerig en stalkerig. Schrijft u mee, familie Noort?
Wees Duidelijk Over Verzendkosten (#6)
Een snelle maar simpele tip om nóg meer duidelijkheid te scheppen, is het duidelijk aangeven van de hoogte van eventuele verzendkosten. Geef ook aan of er Track & Trace code opties mogelijk zijn.
Zeg duidelijk dat de verzendkosten voor de koper zijn.
Vergeet dan ook deze kosten niet te verrekenen in het eindtotaal, wanneer je een bedrag noemt of betaalverzoek verstuurt. Je kunt vervolgens communiceren in de privé chat wanneer je het product hebt verstuurd. Zo weet de koper precies wanneer deze aankomt.
Beschrijving: Kort Maar Krachtig (#7)
Laten we weer even het voorbeeld nemen van de Nintendo game Mario Party 4. Hoe zou een goede beschrijving voor zo’n product eruit zien? Let onder meer op het volgende:
- Houd het kort: Niemand wil lezen tijdens het kopen, kort maar krachtig blijven in de beschrijving;
- Wek positieve emoties op: Oude spullen hebben vaak nostaligische waarde, speel hierop in;
- Vermeld details ophalen of verzenden: Laat direct weten wie de verzendkosten op zich neemt;
- Beschrijf eventuele gebreken: Is de disc krasvrij en is het boekje nog goed? Even vermelden;
- Verwijs naar andere advertenties: Bij meerdere advertenties kunnen we hiernaar verwijzen.
Hieruit is in het geval van onze Mario Party 4 de volgende tekst gekomen:
Vermijd “Bieden” (#8)
Een snelle tip voor elke beginnende verkoper: Vermijd de optie “bieden” bij de prijskeuze tijdens het maken van je advertentie. Zoek in plaats daarvan de waarde van het product op, bijvoorbeeld via eBay.
Bieden is dé dooddoener die veel Marktplaats verkopers de das om doet.
Kopers zijn veelal op zoek naar goede deals, voornamelijk bij gericht zoeken. Daarom is het belangrijk om de waarde in te schatten. Zet een vaste prijs neer én behoud ruimte voor onderhandelen. “Bieden” is alleen aan te raden bij een zeer gewild, zeldzaam product.
Wees Eerlijk Over De Conditie (#9)
Als iets stuk is, gaan mensen er vroeg of laat achter komen. Het is daarom beter om direct duidelijk te zijn over eventuele tekortkomingen. Een goed voorbeeld is deze wasbak die ik zojuist tegenkwam (niet dat ik een wasbak nodig heb):
Iets kapot of beschadigd? Wind er geen doekjes om!
Het is gebruikelijk om iets op de totaalprijs in te leveren, wanneer er een gebrek is. Reken dus niet op de hoofdprijs, maar wel op het scheppen van goede verwachtingen bij de koper.
Eerlijkheid duurt het langst, zeggen we altijd maar.
Wanneer je gebreken probeert weg te moffelen, of geheimzinnig doet over die scheur in de wasbak, dan krijg je hier klachten over. Dit is zeer schadelijk voor jouw opgebouwde Marktplaats reputatie. Hoe langer je verkoper bent, hoe belangrijker die reputatie uiteindelijk zal worden.
Lief Doen In Privé Chats (#10)
Ook is het goed voor de sterren-reputatie van je Marktplaats account, wanneer je vriendelijk bent in privé chats. Handelen is een wereld waarin je elkaar iets gunt. Contact met potentiële kopers moet je daarom zo vriendelijk en zakelijk mogelijk aanpakken.
Vriendelijke personen die snel reageren wordt sneller iets gegund.
Waarom denk je dat een bedrijf als CoolBlue zo groot is geworden als Nederlandse webwinkel franchise? Dat is omdat ze over-de-top kwaliteitsservice bieden. De klantenservice van CoolBlue is ongeëvenaard. Dit grijpt terug op Tip 4, rondom positieve emoties.
Bedenk je dat op Marktplaats jijzelf een mini-CoolBlue bent. Wees dus uiterst vriendelijk tegen potentiële klanten. Waar mogelijk, probeer ze bovendien te helpen!
Vermijd misverstanden en blijf vriendelijk in de chat.
Weggezakt? Opnieuw Plaatsen! (#11)
Laten we eerlijk zijn, vrijwel niemand neemt de moeite om Marktplaats te betalen voor een hoge zoekpositie. Er is echter een goed alternatief dat nog altijd werkt.
De echte rotten in het vak kennen deze truc uit duizenden.
Is je advertentie te ver weggezakt om nog goed te worden gevonden? Dan verwijder je deze weer om vervolgens dezelfde advertentie opnieuw te plaatsen, met exact dezelfde titel, beschrijving en foto’s.
Toegegeven, het is wel een beetje een lappenmiddel, want het vergt veel tijd om advertenties steeds opnieuw te plaatsen. Maar wanneer je het eens in de dag doet, dan is de kans dat je producten sneller verkoopt een stuk hoger. Deze aloude truc werkt voornamelijk in de populairdere categorieën waar je relatief snel wegzakt, maar waar ook veel mensen naar op zoek zijn.
Kies De Humoristische Invalshoek (#12)
Als je nu écht niet weet hoe je een product kunt verkopen, dan is er altijd nog de flauwe grap. Zo kan je ook nog eens internet furore maken, want er zijn genoeg artikelen online te vinden waar je dit soort Marktplaats humor nog jarenlang terugziet. Hieronder een voorbeeld van zo’n pareltje uit 2014:
Natuurlijk kan je dit ook wat subtieler aanpakken en gewoon een grappig verhaal van je beschrijving maken. Verhalen vertellen is zonder meer een goede manier om kopers aan je te binden.
Wanneer je dus niet zo’n grote moppentrommel bent, kan je ook vertellen hoeveel plezier een product je vroeger gaf, of wat je er zelf mee deed. Zo kunnen mensen zich verplaatsen in jouw sitautie en beter de functie of de waarde van jouw oude spullen snappen.
Online Geld Verdienen Via Marktplaats
Wanneer je de tips in dit artikel ter harte neemt, weet ik zeker dat je méér succes zal hebben met verkopen op Marktplaats. Zo kan je een mooi zakcentje bijverdienen. Verkooptechniek is een skill van onschatbare waarde, iets waar je de rest van je leven nog iets aan zal bijven hebben.
Zelf gebruik ik verkooptechniek in elk artikel op dit blog, maar ook verleid ik dagelijks de klanten van mijn opdrachtgevers met mijn woorden. Als copywriter schrijf ik namelijk graag teksten voor jouw blog, folder, rapport of webwinkel. Ik ben zelfs in te huren voor de perfecte Marktplaats verkoop tekst. Dus als je nog verlegen zit, ben je altijd welkom om mij als copywriter in te huren.