Deze SEO strategie voor het vinden van long tail zoekwoorden werkt elke keer.

Het snel vinden van winstgevende langere zoektermen is absoluut makkelijker dan veel “SEO experts” het doen overkomen. Zonder dure investeringen en zonder keyword tools.

Want wist je dat Google long tail zoekwoorden gewoon gratis weg geeft?

Met de autosuggestie-functie en slim zoekwerk vind je snel de perfecte zoekwoorden.

Huh? Autosuggestie? Je gebruikt het stiekem elke dag al, zonder er over na te denken. Het zijn de woorden die Google automatisch aanbeveelt, wanneer je een woord in de zoekbalk intypt:

Longtail zoekwoorden vinden

Het lijkt me logisch om zoekwoorden voor Google op te vragen bij Google zelf.

Dat is exact wat deze methode doet: Langere zoekwoorden opvragen met slim Googlen. Autosuggestie vormt dan ook de kern van deze unieke SEO strategie. Voordat we in de volledige methode duiken, eerst even een korte opfriscursus. Want wat is dat ook al weer, zo’n long tail zoekwoord? En waarom willen we specifiek dit type keywords gebruiken?

 

Wat Is Een Long Tail Zoekwoord?

Zoekwoorden die zijn aangeduid met het kenmerk ‘long-tail’, bestaan uit meerdere woorden en zijn veelal wat langer of ingewikkelder van aard. Het tegenovergestelde van long-tail zoekwoorden zijn head-term keywords. Dit type zoekwoord bestaat meestal uit 1 uniek woord, gekenmerkt door een groter zoekvolume.

Longtail Zoekwoorden

De term ‘long tail’ is een metafoor, welke is ontstaan uit de vorm van de grafiek waarmee de term vaak wordt uitgelegd (zie grafiek). De langere zoekopdrachten zijn een goede mogelijkheid voor een nieuwe website om gezien te worden in zoekmachines als Google. Dit heeft meerdere redenen:

  • Minder competitie: Logischerwijs wil elke website eigenaar bovenin gevonden worden voor de meest gezochte woorden op het internet. De competitie voor dit soort woorden is veelal té hoog voor een nieuwe website om aan te gaan met langer bestaande websites die al zoekverkeer hebben.
  • Winnen van vertrouwen: Google toont liever een website met enige autoriteit op grote zoekwoorden. Waarom zou jouw nieuwe persoonlijke blog over hypotheken hoger moeten staan in Google dan de ABN AMRO bank voor de zoekterm “hypotheken”? Vertrouwen winnen als merknaam kost tijd, ook in de ogen van het Google algoritme.
  • Kans op conversie hoger: Specifiekere zoekwoorden vertellen meer over de intentie van de zoeker. Korte zoekwoorden zijn generieker en zijn brede categoriën. Daarentegen zijn langere zoekopdrachten duidelijker qua intentie, waardoor de kans op een conversie ook hoger wordt.

Om de juiste longtail zoekwoorden voor jouw website te kiezen, moet je dus goed nadenken wat de unieke aspecten van jouw product zijn, welk publiek je probeert te bereiken en hoe dat publiek naar jouw product zou zoeken op een zoekmachine.

 

Alfabet Soep Methode

Dan nu het grote moment van de onthulling… *tromgeroffel*

Wil je long tail zoekwoorden snel vinden? Gebruik de Alfabet Soep Methode.

Het is ontzettend simpel. We pakket het onderwerp van je website, bijvoorbeeld ‘hypotheken’. En we gaan in Google alle mogelijke letters achter dit woord plaatsen om suggesties te vinden:

Long Tail zoekwoord

Als we bijvoorbeeld intypen ‘hypotheek b’, dan krijgen we bovenstaande zoeksuggesties. Dit zijn allemaal long tail keywords. Doe dit voor elke letter in het alfabet, tot en met de letter Z:

Alfabet Soep Methode

Zie je dat je voor elke letter weer nieuwe suggesties voorgeschoteld krijgt? Zo kan je al een hele hoop leren over het zoekgedrag van jouw specifieke markt.

Maar de methode gaat iets dieper dan dat. Je kan namelijk ook verschillende vragen stellen in samenwerking met het specifieke onderwerp van je website. Zo kan je bijvoorbeeld vragen: “Waarom is [onderwerp]?” of “Kan [onderwerp]”, of bijvoorbeeld “Is een [onderwerp]?”. Zo kan je alle soorten vragen stellen. Deze geven weer andere typen zoeksuggesties:

Klantgericht Zoeken In Google

Zie je dat je hierdoor veel specifiekere vragen krijgt van mogelijke klanten? Als beginnende website is het beter om met dit soort lange, specifieke vragen te starten.

En we hoeven ons absoluut niet druk te maken om zoekvolumes, oftewel hoeveel mensen ergens op zoeken. Wanneer het een autosuggestie is, kan je er vanuit gaan dat er altijd in zekere mate wordt gezocht op een onderwerp. Keyword tools voor SEO weergeven hoe dan ook verkeerde aantallen.

Laten we  nog een stapje verder gaan. Want wanneer je één van deze zoekopdrachten vind, kan je ook verschillende gerelateerde zoekopdrachten vinden. Hiervoor moet je daadwerkelijk ergens naar zoeken, en helemaal omlaag scrollen op de eerste pagina van de zoekresultaten. Hier heb ik dat gedaan voor een variant van de zoekterm ‘hypotheek rente’:

Gerelateerde zoekopdrachten

Deze gerelateerde zoekopdrachten zijn ook goede long tail zoekwoorden, althans een groot deel ervan. Let erop dat niet alle zoekopdrachten voldoende gerelateerde zoekopdrachten geven. Sommige zoekopdrachten geven helemaal geen suggesties. Maar we kunnen nog een stapje verder gaan. Laten we even kijken naar de methodes voor geavanceerd zoeken.

 

Alfabet Soep Methode: Geavanceerd Zoeken

We kunnen de alfabet soep methode opnieuw uitvoeren om nóg specifiekere zoekopdrachten te vinden. Zo kan je meer informatie verzamelen over het probleem van de zoeker.

Plaats goede suggesties voor gerelateerde zoekopdrachten opnieuw in de Google zoekbalk.

En hiermee kan je een artikel toespitsen op een nóg specifieke doelgroep aan klanten. Stel nu dat ik ‘rente hypotheek verwachting’ als voorbeeld neem. Even intypen gaf me de volgende resultaten:

Geavanceerd zoekenJe kunt nog verder gaan door weer de letters A tot en met Z achter deze zoekterm te plaatsen. Vaak krijg je dan nóg specifiekere longtails. Maar zelfs het resultaat hierboven al is direct een stuk specifieker! Je kunt de suggesties ook samen in één artikel verwerken rondom het thema ‘rente hypotheek verwachting voor de lange termijn’. Je kan dan verwachtingen voor de komende jaren bespreken, want Google vertelt ons dat mensen hierin geïnteresseerd zijn.

Maar we kunnen ook geavanceerder gaan met de vragen die we stellen aan Google. Hiervoor gebruiken we het trucje met de asterix *:

Bonustrucje zoekwoordstrategie

Even starten bij de basis. “* hypotheek” levert ons de bovenstaande resultaten op. De asterix * geeft ons eigenlijk de termen die mensen veelal intypen vóór het hoofdzoekwoord waar we over willen schrijven. Alle dikgedrukte woorden zie je nu op de positie van die asterix staan. We kunnen dit ook in de vorm van een vraag doen:

Geavanceerd zoeken naar longtail keywords

In een vraagstelling kan je zo hele mooie ideeën krijgen voor een artikel. En natuurlijk zijn dit ook gewoon weer perfecte long tail zoekwoorden.

En we hebben geen cent uitgegeven aan dure SEO tools of een SEO expert. Perfect toch? Laat even weten in een reactie onder dit artikel, of de alfabet soep methode leuke resultaten voor jouw website heeft opgeleverd.

 

Long Tail Zoekwoorden Op Jouw Website

Uiteraard komen er gemiddeld genomen minder bezoekers binnen met long tail zoekwoorden, gezien minder mensen een exacte woordcombinatie in zullen typen in de zoekmachine.

Maar het zijn wel vaak klanten die meer gefocust zijn en meer verlangen hebben naar jouw product, en dus sneller een klant zullen worden. Hoe langer en specifieker een long tail zoekwoord is, des te hoger de kans op conversie is.

Een ander groot voordeel van het gebruik van long tail keywords is dat een beginnende website er sneller voor kan scoren in Google: Zo kan je effectief autoriteit opbouwen in een nieuwe markt.

Uiteraard moet je er zorg voor dragen dat mogelijke klanten naar een goed verzorgde website gestuurd worden, met hoogwaardig geschreven content, zodat de bezoeker ook daadwerkelijk blijft hangen en eindigt in een klant of vaste lezer!