Wat is een ‘goed’ copywriting boek?

Voor mij is een goed boek binnen het thema copywriting vooral een boek met praktisch toepasbare tips. Je leest immers geen business boeken voor het goede verhaal, maar om iets bij te leren.

Ik lees redelijk veel Engelstalige boeken, wat deze lijst wel een beetje heeft beïnvloed. Aan de andere kant van de grote plas denk ik ook dat men wat beter ontwikkeld is op het gebied van copywriting.

Het gevolg is dat deze lijst vooral Engelstalige literatuur heeft, hoewel deze soms goed zijn vertaald in de Nederlandse taal. Maar ook het thema kan soms verschillen per boek.

Copywriting hoeft namelijk niet per se te gaan over teksten schrijven.

Veruit de meest tijdrovende taken van een copywriter zijn immers heel anders van aard. Denk maar eens aan de volgende dingen die je als professionele tekstschrijver goed onder de knie moet hebben:

  • Begrijpen hoe mensen denken (psychologie);
  • Begrijpen hoe je het gedrag kunt beïnvloeden van mensen (overtuigen);
  • Begrijpen welke woorden een bepaalde actie kunnen opleveren (gedragsmanipulatie);
  • Hoe je een goede tekst opstelt die aantrekkelijk is om te lezen (verkopen met woorden).

Goed, laten we eens kijken welke boeken hierbij zouden kunnen helpen. Wat is jouw persoonlijke favoriet op het vlak van copywriting boeken? Laat het weten in de reacties onder dit artikel!

 

Invloed – Robert Cialdini

Robert Cialdini Invloed Boek
Klik hier om te bestellen op Bol.com

Voor wie mijn eerdere artikel heeft gelezen rondom de beste conversie optimalisatie boeken: Alvast excuses. Ik ga namelijk nóg een keer het boek Invloed van Robert Cialdini aanbevelen.

Zó goed is dit boek en zoveel impact heeft het op mijn denken gehad, dat het in meerdere categorieën past. De zes principes van Cialdini zijn zonder meer een ‘standaard’ begrip in de wereld van copywriting.

De principes zijn heel simpel om in de praktijk van je bedrijfsvoering toe te passen, maar hiervoor moet je ze wel kunnen herkennen ‘in het wild’.

Na het lezen van dit meesterwerk lijkt het me niet lastig om de toepassing van de adviezen vorm te geven. Overtuigen kan namelijk overal! In hoofdlijnen gaat het om de volgende principes:

  • Wederkerigheid: Als jij iets voor mij doet, wil ik als klant graag iets terug doen;
  • Toewijding & Consistentie: Mensen zijn gewoontedieren, schep patronen en verwachtingen;
  • Sociale Bevestiging: Als anderen het goed vonden, zal het vast wel goed zijn;
  • Autoriteit: Jij staat bekend als X, dus dan zal je er wel verstand van hebben en neem ik je advies aan;
  • Sympathie: Je bent vriendelijk tegenover mij, dus doe ik graag iets vriendelijks terug;
  • Schaarste: De angst om iets te missen, bijv. een gelimiteerde editie van een product.

Zoals ik wel eens eerder heb vermeld, is het een geweldig boek met enige kleine bezwaren. Dit klassieke werk bevat een flink aantal inkoppertjes, vooral als je het lijstje al eens eerder gezien hebt. Een deel van de geheimen die Cialdini beschrijft, zal je naar grote waarschijnlijkheid al ergens van kennen en tot op zekere hoogte al toepassen.

Dat maakt dit werk niet minder belangrijk voor beginners in de wereld van copywriting. Het boek leert je fundamenteel anders denken. Ook als je de overtuigende psychologie al kende, is het goed om even een korte opfriscursus te doen.

De schrijfstijl van de Nederlandse vertaling is bovendien prettig, maar je kunt het natuurlijk ook in het Engels bestellen onder de titel “Influence” (deze vind je hier op Bol.com), wanneer je wat wat prettiger vind om te lezen. Die versie is trouwens ook nog eens een stukje goedkoper.

 

Cashvertising – Drew Eric Whitman

Cashvertising Boek
Klik hier om te bestellen op Bol.com

De titel is misschien een beetje lachwekkend, maar de inhoud van het boek Cashvertising is puur goud voor mensen die adverteren onder de knie willen krijgen.

Van voor tot achter heeft Drew Eric Whitman dit boek volgepropt met praktische voorbeelden en waardevolle suggesties. En alles is direct toe te passen op de advertenties voor je bedrijf.

Verkoop alles aan iedereen met 50 geheimen van adverteerpsychologie, dat is de claim die het boek maakt op de cover. Een vrij extreme claim, maar na het doorlezen van dit boek geloof ik dat Whitman het volledig heeft waargemaakt.

Cashvertising overdondert de lezer met gouden pareltjes. Lees je even mee?

  • 8 Biologisch geprogrammeerde verlangens;
  • 9 Secondaire mensenlijke wensen;
  • 17 Basisprinciples van consumentenpsychologie;
  • 41 Bewezen technieken om alles aan iedereen te verkopen;
  • 4 Stappen recept om angst in je copy toe te passen;
  • 6 Wapens voor invloed;
  • 22 Krachtige headline starters;
  • 6 Lokkertjes binnen de wereld van copy;
  • 7 Van de beste typen foto’s die je kunt gebruiken;
  • 4 Advertentieposities die ertoe doen;
  • 7 Catalysatoren om online een reactie uit te lokken;
  • 10 Van de meest effectieve multi-adverteervormen;
  • 22 Superchargers voor een krachtig antwoord;
  • 9 Manieren om waarde over te dragen;
  • 13 Manieren om kopen makkelijker te maken;
  • 11 Manieren om couponcodes voor je te laten werken;
  • 46 Punten op de ultieme checklist voor de perfecte advertentie.

Hoewel het een vrij dun boekje is, kan de inhoud zeker zijn mannetje staan. Het weet op een leuke en frisse manier de concepten van grote adverteerbedrijven uit te leggen. Denk hierbij aan bekende Amerikaanse namen als David Ogylvy, Claude Hopkins en John Caples. Stuk voor stuk legendes op marketing gebied. De prijs van dit boekje is bovendien hilarisch laag. Zeker even in huis halen!

 

Made To Stick – Chip & Dan Heath

Made To Stick Copywriting Boek
Klik hier om te bestellen op Bol.com

Dit is weer zo’n boek dat een lange tijd in je geheugen blijft plakken: Made To Stick van Chip Heath en Dan Heath.

En dan natuurlijk niet op een Pritt-stift manier, want die dingen plakken nooit echt lang. Meer op een 1-secondelijm manier, want de adviezen in Made To Stick zijn kort en zeer krachtig.

Voor een copywriter is de ideeënfabriek in dit boek een goudmijn. Wil je een bericht overbrengen die beklijft bij de lezer, dan kan de strategie beschreven in dit boek een behulpzame lijdraad zijn. Ook wordt er uitgebreid beschreven hoe de beschreven principes in het creatieve denkproces verweven kunnen worden.

De kern van dit boek bespreekt zes fundamentele principes die klanten en leads helpen vast te plakken aan je bedrijf als 1-secondelijn:

  • Hou het simpel;
  • Gebruik een onverwachte wending;
  • Blijf concreet en to-the-point;
  • Wees betrouwbaar en laat zien dat je betrouwbaar bent;
  • Wek emoties op;
  • Vertel verhalen (storytelling).

Het lijken allemaal vrij logische stappen om te nemen binnen de wereld van copywriting, maar ga er maar aan staan in de praktijk. Er worden in het proces nogal vaak denkfouten gemaakt, welke perfect worden blootgelegd door de familie Heath.

De voorbeelden helpen inzicht geven en de boodschap die wordt gegeven raakt absoluut een snaar, los van de industrie waar je jezelf in bevind als ondernemer. Zeker in huis halen dit boek, wanneer je vastbesloten bent om copywriting te leren.

 

The Copywriter’s Handbook – Robert W. Bly

Handboek Copywriting
Klik hier om te bestellen op Bol.com

Behoeft dit boek nog een verdere introductie? Ik denk dat de titel “The Copywriter’s Handbook: A Step By Step Guide To Writing Copy That Sells” al voldoende zegt over de inhoud van dit klassieke werk.

Vooral voor beginners is dit een erg fijn boek, omdat het stapje voor stapje ingaat op de nuaces en details die bij het vak van tekstschrijver komt kijken. Maar voor iedere ondernemer waarbij winst op nummer #1 staat, kan ik dit boek van harte aanraden. Dat is waarschijnlijk iedereen, mag ik hopen. Copywriting is namelijk zo’n vaardigheid die je als goede ondernemer in je takenpakket hebt zitten.

De achtergrond van auteur Robert Bly in het vak van freelance copywriting maakt het ook erg interessant voor opkomende schrijvers, welke wat meer willen weten over de fijne kneepjes van het vak. Maar ook om de basale regels en principes van het schrijven van een converterende tekst onder de knie te krijgen.

Onder meer het volgende krijg je voor je neus wanneer je het boek open slaat:

  • Acht titels die werken (en hoe je ze het beste kan gebruiken);
  • Elf manieren om je copy beter leesbaar te maken;
  • Vijftien manieren om een sales letter te openen;
  • Negen karateristieken van succesvolle advertenties;
  • Hoe je een succesvolle freelance copywriting dienst kan opbouwen;
  • Vijftien technieken om je email marketing bericht over te brengen.

Al met al lijkt het me genoeg stof om wat nieuwe kennis op te doen. Zelfs als je één goede tip uit dit boek kunt halen, lijkt het me de prijs al meer dan waard. En met een aanbeveling van niemand minder dan David Ogilvy kan dit handboek eigenlijk al niet meer stuk. Essentieel voor de startende copywriter!

 

The Ultimate Sales Letter – Dan S. Kennedy

Ultimate Sales Letter Boek Dan Kennedy
Klik hier om te bestellen op Bol.com

Verkopen is uiteindelijk waar het vak van copywriter om draait, daarbij is The Ultimate Salesletter van legende Dan Kennedy zonder twijfel één van de belangrijkste werken.

Er zijn veel ondernemers die een verkoopbrief nodig hebben om hun werk aan te prijzen, waardoor een boek als deze eigenlijk tot het basispakket van de copywriter zou moeten horen.

Maar verkopen gaat verder dan het aanbevelen van een product of dienst: Ook binnen de werkvloer kan een mooie aanbevelende brief het verschil maken tussen een promotie of vast zitten bij diezelfde stomme baan voor de komende tien jaar.

Niet voor niets focus ik in mijn eigen blog ook op sollicitaties en schrijven voor het verkrijgen van een goede baan, omdat dit ook een vorm van copywriting is die door velen nog wordt onderschat.

Eigenlijk schuilt er in elke werknemer dus een kleine schrijver.

Auteur Dan Kennedy weet in zijn boek op een fijlloze manier de verkoopbrief te ontleden en begrijpelijk te maken voor een leek. Het leest lekker weg, is to-the-point, maar bevat ook voldoende praktische tips die direct toe te passen zijn.

Hoewel meer verkopen de kern is van een verkoopbrief, denk ik dat een spotgoedkoop werk als deze (bekijk de prijs maar eens op Bol.com) voor veel meer mensen nuttig zou kunnen zijn dan de tekstschrijver alleen. Een verplicht onderdeel binnen het vakgebied én daarbuiten!

 

Hidden Persuasion – Marc Andrews

Hidden Persuasion Marc Andrews Boek
Klik hier om te bestellen op Bol.com

Tot slot nog een werk dat het visuele aspect van copywriting benadrukt: Hidden Persuasion van Marc Andrews, Dr. Van Leeuwen en professor Van Baarlen focust op de subtiele visuele methoden waarmee mensen dagelijks worden gemanipuleerd.

Beelden hebben wellicht een nog grótere impact op ons gedrag dan woorden.

Door dit boek ben ik zelf erg geïnteresseerd geraakt in de wisselwerking tussen de woorden die we als copywriter kiezen, en de beelden die we hierbij krijgen voorgeschoteld. Deze hebben namelijk een grotere invloed op ons uiteindelijke koopgedrag dan we op het eerste gezicht zouden zeggen.

Een plaatje gebruiken in een artikel krijgt dankzij een werk als deze gelijk een hele andere betekenis. Maar je gaat ook méér nadenken over de manier waarop je woorden benadrukt. Wat maak ik dikgedrukt? Wanneer gebruik ik een lijstje met punten? Waar laat ik een witte regel open? Al die visuele vragen zijn ook voor schrijvers erg relevant.

Door het principe achter Hidden Persuasion te doorgronden, kan je ook het nut en de onzin van woorden beter onder de knie krijgen. Juist doordat dit binnen het copywriting vak een wat aparte aanbeveling is, voeg ik hem graag toe als extra. Dit lijstje had eigenlijk stiekem een top 5 moeten zijn. Zie dit dus als mijn bonus aanbeveling voor jou. Zeker even lezen!