Wat is een ‘goed’ conversie optimalisatie boek?
Voor mij is een goed boek vooral een boek met praktisch toepasbare tips. Iets wat je vandaag kunt lezen en morgen kunt toepassen. Mijn keuzes, welke je hieronder kunt vinden, zijn misschien anders dan anderen. Maar dit zijn de boeken die mij persoonlijk geholpen hebben om nieuwe dingen te leren.
Ik ben iemand die dit soort boeken verslind alsof de letters er morgen vanaf vallen.
Het is ook gewoon ontzettend belangrijk om hier als website-eigenaar zelf wat onderzoek naar te doen. Er zijn genoeg ondernemers op het internet die de voordelen van dit soort kennis onderschatten. Maar ook over het thema zelf wordt vaak verkeerd gedacht.
Conversie optimalisatie hoeft niet per se te gaan over geld.
Er kunnen ook andere typen interacties onder worden verstaan. Denk maar eens aan deze voorbeelden, welke geen van allen direct ‘in geld te vangen zijn’:
- Meer likes en shares op sociale berichten;
- Meer geïnteresseerden die zich inschrijven voor een nieuwsbrief;
- Meer kliks op een call-to-action, zoals een knop op je website;
- Meer mensen die een belangrijk formulier invullen;
- Meer mensen die het telefoonnummer bellen dat te vinden is op je website.
Om het overzichtelijk te houden, heb ik besloten om mijn persoonlijke aanraders even in een lijstje samen te vatten, een mix van internationale én Nederlandstalige auteurs. Zo is er voor ieder wat wils. Wat is jouw favoriete conversie optimalisatie boek? Laat het weten in de reacties onder dit artikel!
Invloed – Robert Cialdini

Aangezien Invloed van Robert Cialdini een klassiek werk is, lijkt het me goed om hiermee te beginnen.
In principe zou dit altijd mijn nummer één keuze zijn, omdat de zes principes van Cialdini een ‘standaard’ begrip zijn in de wereld van copywriting.
De zes principes die Cialdini uit de doeken doet in dit klassieke werk, hebben allemaal te maken met het beïnvloeden van de menselijke psyche. Het zijn simpel toe te passen ideeën, die onbewust veel verschil maken.
Een verveelde bezoeker van een webwinkel kan, dankzij de geheimen van Cialdini, met enkele kleine manipulaties al veranderen in een gretige koper. In hoofdlijnen gaat het om de volgende principes:
- Wederkerigheid: Als jij iets voor mij doet, wil ik als klant graag iets terug doen;
- Toewijding & Consistentie: Mensen zijn gewoontedieren, schep patronen en verwachtingen;
- Sociale Bevestiging: Als anderen het goed vonden, zal het vast wel goed zijn;
- Autoriteit: Jij staat bekend als X, dus dan zal je er wel verstand van hebben en neem ik je advies aan;
- Sympathie: Je bent vriendelijk tegenover mij, dus doe ik graag iets vriendelijks terug;
- Schaarste: De angst om iets te missen, bijv. een gelimiteerde editie van een product.
Hoewel ik dit boek sterk kan aanraden, heb ik toch een klein bezwaar tegen dit klassieke werk. Het zijn allemaal een beetje inkoppertjes, vooral als je het lijstje al gezien hebt. Een deel van de geheimen die Cialdini beschrijft, zal je naar grote waarschijnlijkheid al kennen en toepassen.
Dat maakt dit werk niet minder belangrijk voor beginners in de wereld van conversie optimalisatie en online marketing. Het boek leert je denken op een nieuwe manier. Bezit je zelf een website, dan kan je met de praktische lessen in dit boek een mooi begin maken. En het is altijd goed om nog eens te lezen om op welke psychologisch effect je het beste kunt focussen.
IJs Verkopen Aan Eskimo’s – Pacelle Van Goethem

Wie wil nu niet een emmertje zand verkopen aan nomaden in de Sahara, of IJs Verkopen Aan Eskimo’s? De échte kunst van het verkopen zit hem immers in het verleiden van de klant.
Met een mooie referentie van dr. Robert Cialini, de auteur van de bovenstaande klassieker ‘Invloed’, kan het eigenlijk al niet meer mis gaan met deze titel. Maar waarom is ‘ie zo goed?
De Nederlandse Pacelle is een veelgevraagd coach en spreker op het gebied van overtuigen en beïnvloeden. Als onderzoekster aan de Radboud Universiteit Nijmegen ontwikkelde ze een model om de hersenen te ontrafelen. Wat is er nodig om te overtuigen?
Zonder haar unieke geheim tot overtuigingskracht te verklappen, kunnen we onder meer de volgende dingen leren in dit boek:
- Hoe je een hoge betrokkenheid kunt creëren;
- De wisselwerking tussen ontspannen en verzet;
- Hoe een band op te bouwen met klanten;
- Hoe te overtuigen met goede argumenten.
Het was niet zozeer het model wat mij greep aan dit boek, maar de vele voorbeelden en praktische informatie die beschikbaar wordt gesteld. De mensen die de moeite nemen het hele boek van voor tot achter uit te lezen, zullen absoluut niet teleurgesteld worden.
De schrijfstijl is duidelijk, prettig, maar vooral erg leerzaam. Tijdens het lezen van dit boek had ik nergens het idee dat ik me verveelde: Ze weet droge stof op een leuke manier om te zetten in een goed verhaal. Deze moet je zonder enige twijfel voorin je boekenkast hebben staan!
Stop Met Verkopen, Start Met Helpen – Mark Soons

Het is een principe dat ik al vroeg in mijn werk als freelancer leerde: Stop met verkopen, start met helpen.
Veel te veel ondernemers focussen op het geld en de winst, terwijl de echte zorgen bij het oplossen van de problemen van de klanten zou moeten liggen.
Door vanaf de kern van je werk al rekening te houden met het meedenken, geef je klanten de best mogelijke ervaring met jouw bedrijf of website. Dit boek heeft me inspiratie gegeven om anders te denken, en me op een pad van content marketing gebracht: Het gebruiken van hoogwaardige content om potentiële klanten te helpen.
Maar het boek van Mark Soons gaat niet over dit type marketing, maar het legt voornamelijk een strategie bloot om klanten beter van dienst te kunnen zijn. Het boek wordt middels een praktisch voorbeeld geïntroduceerd tot het kernmodel:
- Connecties leggen;
- Obstakels vinden;
- Vergroten van aantrekking;
- Congruent blijven;
- Hartstocht in je werk, maar ook naar collega’s en klanten toe.
Het lijken allemaal logische zaken, maar ga er maar aan staan in de praktijk. Er worden in het proces nogal vaak denkfouten gemaakt, welke perfect worden blootgelegd door Mark. De voorbeelden helpen inzicht geven en de boodschap die wordt gegeven raakt absoluut een snaar, los van de industrie waar je jezelf in bevind als ondernemer.
Het fijne is vooral dat ook hier weer het praktisch toepasbare centraal staat. De ideeën worden toegankelijk en makkelijk leesbaar gepresenteerd. Dankzij de heldere uitleg raak je al snel enthousiast om het één en ander direct te gaan toepassen.
Maak Ze Gek! – Aartjan Van Erkel

Mijn collega Aartjan van Erkel schreef enkele jaren terug al het tijdloze klassieke marketing boek getiteld ‘Verleiden Op Internet‘.
Maar voor mij persoonlijk was ‘Maak Ze Gek!‘ het ultieme Nederlandstalige introductieboek tot copywriting voor het internet. Het was het allereerste internet marketing boek wat ik ooit las, en nog pak ik het af en toe uit de kast.
Klanten trekken met online marketing is volgens Aartjan vooral dankzij woorden (en enkele handige tools) toegankelijk voor iedere ondernemer op het web. Het is vooral zo’n goed boek, omdat het zo lekker Nederlands is:
- Cliché’s het raam uit: Nederlanders prikken door onzin heen als een speld door een ballon. Tijd om op te houden met standaard verkoop praatjes, of dat neppe TellSell gedoe;
- Vol inzetten op storytelling: Vaak verweef ik iets persoonlijks in mijn content (de schuld van Aartjan);
- Pijnpunten uitvergroten: De menselijke psyche wordt getriggerd door negatieve emoties;
- Beloftes waarmaken: Maak een connectie én bewijs wat je belooft;
- Wees gul: Maak een aanbod zo mooi dat je geen nee meer kan zeggen.
De recensies van lezers op Bol.com zijn meer dan lovend, en er zijn er velen. Dit is niet geheel zonder reden, want ik zie dit werk (samen met het eerste boek van Aartjan) toch wel als dé Nederlandse standaard op het gebied van correcte aanpak van copywriting.
Het leest bovendien heerlijk weg, wat ook niet zo gek is.
We hebben hier namelijk te maken met een doorgewinterde schrijver. Iemand met passie voor het copywriting vak. Alleen daarom al zou je nu per direct dit boek moeten kopen. En natuurlijk om de zee aan voorbeelden en praktische tips die je kunt vinden in dit tijdloze boek.
Persuasive Copywriting – Andy Malsen

Tot slot wil ik nog een laatste topper noemen, en dat is Persuasive Copywriting van Andy Malsen. Voor mensen die vooral de focus willen leggen op het geschreven woord, is dit boek een ware conversie optimalisatie bijbel.
Schrijven met impact is ook aan mijn neus niet voorbij gegaan, het is letterlijk wat ik als eerste noem op mijn ‘Start Hier’-pagina, waar ik in te huren ben als copywriter.
Het is juist deze impact factor die het verschil maakt tussen een ‘standaard’ website en eentje waar bezoekers laaiend enthousiast van worden. Andy Maslen weet op een haarfijne manier uit te leggen hoe juist die woorden het cruciale verschil kunnen maken. Mede dankzij de vele voorbeelden komt dit boek zo sterk uit de verf.
Nadeel aan dit boek, is dat het niet noodzakelijkerwijs is gericht op beginners. Aan de andere kant bevat het zonder meer ook een aantal duidelijke open deuren.
Toch denk ik dat ook startende copywriters kunnen profiteren van de informatie in deze klassieker. Het is nu niet zo dat er lastige wiskundige formules worden beschreven. Ook al zijn er wel wat patronen en trucs die je kunt leren, is schrijven boven alles namelijk nog altijd een kunstvorm.
Sommige trucs en praktische tips in dit boek pas ik nog dagelijks toe in mijn werk én op mijn website. Heb je deze dus nog niet op de plank liggen, dan mis je zeker de diepgaande informatie die je copywriting kennis naar een nieuw niveau zou kunnen tillen!